Att köpa reklam.
Du läser säkert en och annan sådan här presentation med jämna mellanrum. Troligen ringer det konstant i telefonen från slipade säljare som vill göra dina annonser. Den ene mer inställsam än den andre. Kanske får du också propåer från byråer som hävdar sin unicitet och bröstar sig med fina reklamutmärkelser. Alla är speciella och har sin egenutvecklade framgångsmodell för ökat sälj, förbättrat varumärke och närmare kundkontakt.
Alla är de reklambyrån med den lilla finessen som gör den stora skillnaden. Det stämmer sällan. Få reklambyråer är speciellt unika, trots inövade floskler. De allra flesta har den tekniska kompetensen och det är inte heller något större fel på idéerna. Men man levererar lösningar som är lätta att producera och enkla för kunden att köpa. Man väljer beprövade lösningar för att det sätter maten på bordet. Ekonomin måste gå ihop.
En sak har vi lärt oss de senaste tio åren. Det är köparen som är nyckeln till en lyckad kampanj. Som byrå har man inte hela bilden och kan sällan pricka in rätt strategi för att lösa uppgiften i mörker. Det är köparen som måste göra sin analys och identifiera problemet. Köparen måste anslå en rimlig summa pengar för att tränga igenom bruset och ta sig in i målgruppens medvetande. Det är köparen som måste ge byrån förtroende och lita på att de är kompetenta med sina verktyg.
Är man en sådan köpare blir resultaten fantastiska.